Bbci Frijwijk heeft eerder geblogd over hoe omgevingsrisico’s in de opeenvolgende fasen van complexe bouwprojecten worden gemonitord. In deze blog verleggen wij dezelfde vraag naar monitoring infraprojecten. Onderstaand leggen wij uit waarom de monitoring bij infraprojecten complexer is. Ook leggen wij uit hoe bbci Frijwijk erin slaagt om de monitoring efficiënt in te richten, in termen van tijd en geld.
Juist bij grote, complexe infraprojecten speelt de omgevingsmonitoring van bbci Frijwijk een grote rol. Bij de grootste projecten wordt zelfs een interne monitoringscoördinator aangesteld om de omgevingsrisico’s in alle deelfasen van het project te (laten) monitoren, om maatregelen te nemen bij overschrijding van normen en om te grote omgevingsrisico’s te voorkomen. Bij andere projecten vervult bbci die rol en overleggen de projectmanagers van bbci rechtstreeks met onder meer hoofduitvoerders, directievoerders, projectleiders en omgevingsmanagers.
Bij de uitvoering van een infraproject is ‘het managen van de omgeving’ echt een flink moeilijkere klus dan bij een (groot) bouwproject.
Door de complexiteit van infraprojecten en door de steeds veranderende risicocontour is omgevingsmonitoring op infraprojecten steeds een uitdaging. Niet voor niets krijgt omgevingsbeïnvloeding veel aandacht vanuit de infrasector. Wij zien dat veel projecten voor grondwerk, weg- en waterbouw één of meerdere aparte monitoringscoördinatoren aanstellen. Juist daarom stellen wij voor veel infraprojecten een monitoringsplan op. Binnen dit plan wordt voor iedere (deel)fase een afgepaste monitoring voorgesteld.
Bbci Frijwijk merkt in de praktijk van alledag dat zeker in de planfase van grond-, weg- en waterbouw de omgevingsrisico’s zeer moeilijk in te schatten zijn. Het is daarom eerst belangrijk om van alle fasen in het infraproject de risicogebieden te bepalen. Immers (in tegenstelling tot bij een bouwproject) verlegt het tracé zich en heb je dus steeds een ander risicogebied. Nadat je weet wat de risicogebieden zijn, heb je vervolgens inzicht nodig in de risico’s in die gebieden.
Bbci start daarbij eerst nulmetingen om de ‘normale’ bewegingen in kaart te brengen: dit zijn de verschuivingen, zakkingen, trillingen, grondwaterschommelingen, geluidsoverlast, etc. die er zonder de projectwerkzaamheden ook zouden zijn (bijvoorbeeld door seizoensinvloeden en de ‘getijden’ van de dag). Bbci Frijwijk helpt projecten om zich tegen claims te dekken die worden veroorzaakt door deze normale, natuurlijke bewegingen. Na onderzoek ook naar de belendingen binnen die risicocontouren helpt bbci Frijwijk om grenswaarden vast te stellen. Wij helpen te bepalen bij welke waarde bijvoorbeeld een melding gaat horen, bij welke waarde overleg moet plaatsvinden en bij welke waarde de werkzaamheden worden stilgelegd. Is het project al gestart en ontbreekt informatie over de nul-situatie dan kan bbci deze alsnog (kunstmatig) aanvullen met behulp van satellietdata.
Veel infraprojecten betreffen de aanleg van nieuwe wegdelen. Om deze goed te funderen, wordt de grond voorbelast, ofwel door letterlijk ballast aan te brengen of door een geforceerde consolidatie. Bij deze laatste methode is het voordeel dat de grond veel sneller bouwrijp is. Bbci Frijwijk monitort op omgevingsrisico’s die gelopen worden bij voorbelasting en weet automatisch te alarmeren wanneer grenswaarden dreigen te worden overschreden.
Bbci Frijwijk heeft ruim 30 jaar ervaring in het monitoren van infraprojecten, door alle fasen heen. Wilt u advies van ons? Wij denken graag mee. Heeft u dus vragen neem dan contact op met bbci Frijwijk via 010-2810444