Ben je verantwoordelijk voor een bouw-, infra- of sloopproject, dan is het wijsheid om je te verzekeren tegen de risico’s van schade aan het werk en van aansprakelijkheid van schades van derden. Binnen de Bouw & Infra worden daarom CAR-verzekeringen afgesloten. In deze blog buigen wij ons over de vraag of een CAR-verzekering verplicht is voor aannemers? En over de vraag hoe omgevingsmonitoring een verschil kan maken bij het afsluiten van de CAR-verzekering en/of bij het uitvoeren van een werk?
CAR staat voor Construction All Risk. Met een CAR-verzekering verzekeren (onder)aannemers, opdrachtgevers, klusbedrijven etc. zich tegen mogelijke schades die veroorzaakt worden door projectwerkzaamheden aan het werk of aan derden. De CAR bestaat uit 5 secties. Sectie 1 dekt schade aan het werk zelf. Sectie 2 schade aan derden: dus schade (mits aantoonbaar) binnen het project/risicocontour. Een 3e sectie dekt schade aan eigendommen van de opdrachtgever. Sectie 4 betreft het verzekeren van schade aan eigendommen van personeel en directie. Sectie 5 tenslotte betreft schade aan gereedschappen, keten en loodsen.
Het afsluiten van een CAR-verzekering is niet verplicht maar wel zeer gebruikelijk aangezien de bouw bij schade kampt met hoge claims, zeker wanneer sprake is van structurele schade aan infra-, bouw- of kunstwerken in de omgeving. Uit het bestek blijkt of (onder)aannemers meeverzekerd zijn op de CAR-polis van de opdrachtgever of dat de aannemer zelf de CAR-polis moet uitnemen. Toch is het belangrijk voor aannemers om hun CAR-polis te vergelijken met die van de opdrachtgever om verschillen in condities te signaleren. Bovendien komt het vaak voor dat opdrachtgevers hun (onder)aannemers specifiek uitsluiten van sectie 2 van de CAR en specifiek eisen dat de (onder)aannemers een eigen aansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Naar aanleiding van het verschil in condities zullen (onder)aannemers zich moeten (bij)verzekeren voor die verschillen en zeer zeker voor sectie 2 met betrekking tot de aansprakelijkheid.
CAR-verzekeringen worden afgesloten door opdrachtgevers en/ of (onder)aannemers om mogelijk schade-risico af te dekken en vaak naar aanleiding van de verplichting daartoe in het bestek. Het afsluiten van een CAR-verzekering is nooit standaard vanwege onderstaande redenen:
In het algemeen zal de CAR-verzekeraar geen eisen stellen aan omgevingsmonitoring. Binnen projecten wordt omgevingsmonitoring meestal ‘overgelaten aan’ (onder)aannemers. Veel (onder)aannemers kiezen wél voor omgevingsmonitoring, zeker wanneer opdrachtgevers hen hebben uitgesloten van sectie 2 aansprakelijkheid waardoor de bewijslast bij schade door de (onder)aannemer moeten worden afgehandeld. De motivatie om omgevingsmonitoring in te richten, ligt in het feit dat (onder)aannemers bij claims altijd zullen moeten bewijzen dat zij de schade niet hebben veroorzaakt. (Onder)Aannemers kunnen niks verhalen op andere aannemers of opdrachtgevers zolang zij geen data uit omgevingsmonitoring of onderzoeken hebben die de schuldvraag van derden kunnen onderbouwen.
Bbci ontzorgt aannemers bij hun projecten met omgevingsmonitoring en met het adviseren bij mogelijk risicoloos bouwen.
Wij geven u graag persoonlijk advies. Heeft u dus vragen over de risico’s van aansprakelijkheid of omgevingsmonitoring, aarzel dan niet en bel ons via telefoonnummer 010 – 281 84 44.