Vandaag lopen we mee met Stefan, commercieel technisch adviseur bij bbci Frijwijk. Hij is verantwoordelijk voor alle sales gerelateerde zaken en klantrelaties. Hij werkt nu bijna twee jaar voor bbci Frijwijk.
Ruim de helft van mijn tijd ben ik op pad voor klantafspraken. Vandaag moet ik bijvoorbeeld in de buurt van Deventer zijn, ongeveer anderhalf uur rijden. Dit is nu de derde afspraak daar, met het hoofd Inkoop. Het contract is al ondertekend, maar dat betekent niet dat het een uitgemaakte zaak is. Want nu is de uitdaging om intern ook alle projectmanagers mee te krijgen. Dat is vaak een lastig punt: zij hebben nog geen ervaring met bbci Frijwijk en zijn gewend aan de oude gang van zaken. Maar daarmee ook extra bevredigend wanneer zij uiteindelijk ook over de streep zijn.
Verder heb ik deze week drie kennismakingsgesprekken in de agenda staan. Bbci Frijwijk heeft persoonlijk contact hoog in het vaandel staan. Afstand is dan ook geen bezwaar; ik ga naar klanten door heel Nederland. Het zwaartepunt ligt echter wel in de randstad.
Aannemers en gemeentes komen via allerlei wegen bij bbci Frijwijk terecht. Het leukste is natuurlijk wanneer zij door goede mond op mond reclame bij ons komen. Dit noemen wij een PWK: een positief werkende klant.
Verder komen er ook offertes via onze website binnen. Wanneer we deze opdracht niet krijgen, bel ik altijd nog even na. Ik wil dan weten waarom en wat ze graag anders zouden zien. Dit is ook een kenmerk van bbci Frijwijk: wij rusten niet op onze lauweren, maar blijven op zoek naar wat we kunnen verbeteren.
Het is mooi om nieuwe contracten te ondertekenen. Het meeste plezier ervaar ik echter wanneer dit project vervolgens goed is verlopen. Ik ben er trots op wanneer alle partijen tevreden zijn en de projectmanager weinig problemen heeft ondervonden. Dit zorgt uiteindelijk dat klanten graag bij ons terugkomen.
Wat ik wel merk, is dat ons dienstenpakket een ondergeschoven kindje is binnen de bouwsector. Het komt vaak voor dat er in de begroting en planning geen rekening is gehouden met een bouwkundige opname en monitoring. De gevolgen voor de omgeving worden nog weleens onderschat. Het is dan aan mij om de noodzaak van onze diensten duidelijk te maken. En om zo samen met de klant tot een oplossing te komen, binnen de tijd en het budget.
Wanneer ik niet op klantbezoek ben, dan ben ik op kantoor. Zo begon ik vanmorgen ook op kantoor en na deze afspraak ga ik weer terug. Hier maak ik de offertes, volg ik de lopende projecten en doe ik de administratie. Ik sta er hier om bekend dat ik soms met oordopjes achter mijn bureau zit. Op deze manier kan ik zowel bellen als typen tegelijk, goede multitasking dus.
Ik vind het heel belangrijk om alle afspraken die ik met klanten heb gemaakt, zo snel mogelijk na te komen. Iedere dag stel ik een lijstje met doelen op voor mezelf; ik kan pas met een goed gevoel naar huis wanneer ik deze heb afgestreept. Dit is meestal rond een uur of vijf, maar dit kan ook later of soms eerder zijn.
De diensten van bbci Frijwijk vind ik erg interessant. We kunnen klanten een breed dienstenpakket bieden. En deze kennis hebben we allemaal in huis, met eigen mensen. Daarbij is ook de sfeer erg belangrijk voor mij. Het is een jonge organisatie met een relatief klein team. We werken graag met elkaar samen en zijn erg betrokken. Dit is wat werken bij bbci Frijwijk zo leuk maakt.